تجدید میثاق اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه علم و فرهنگ با آرمان های امام راحل

دکتر سید علی اکبر هاشمی راد به همراه کارکنان حوزه فرهنگی به مناسبت ایام الله دهه فجر با حضور در حرم مطهر بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، با آرمان‌های امام (ره) و شهدا تجدید میثاق کردند.

در این آیین که سه شنبه 19 بهمن 1400و با حضور دکتر محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، حجت الاسلام و المسلمین مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و جناب آقای دکتر طیبی رئیس جهاددانشگاهی و جمعی از روسای دانشگاه ها و کارکنان آموزش عالی کشور برگزار شد، شرکت‌کنندگان ضمن نثار تاج گل، قرائت فاتحه و ادای احترام به مقام شامخ امام راحل، با آرمان‌های انقلاب اسلامی و شهدا تجدید میثاق کردند.

دانشگاهیان سراسر کشور با قرائت بیانیه‌ای بر توجه به مفاد بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، تلاش در زمینه جهاد علمی و توجه به جهاد تبیین به عنوان محور فعالیت‌های فرهنگی جامعه دانشگاهی تأکید کردند.

به نام خدا

جشن سالروز دمیدن نور، فجر و پیروزی مبارک‌باد

بهمن ماه ۱۳۵۷ و ایام خاطره انگیز ورود و بازگشت حضرت امام خمینی (ره) به میهن تا پیروزی نهضت اسلامی، یادآور دوره و مقطعی است که عصاره ی همه مجاهدت ها، جانفشانی ها و مرارت هایی که ملت مسلمان و آزاده ایران، در پی سلطه دیرپای گفتمان وابستگی و سرسپردگی بدان گرفتار آمده بود به نور، به فجر و به پیروزی انجامید.

ایامی پرشور و شعور که تداعی گر وحدت، غیرت دینی و بصیرت انقلابی ملت حاضر در صحنه، و چشم، گوش و جان سپردن آنها به کلام و اشارات آن پیر فرزانه در قامت یگانه ناجی دین و کشور بود. این دهه، عصاره وار تداعی گر بلوغ حرکت برای ارزش های اسلامی و دینی در رکاب ولی فقیه زمان است.

انقلاب اسلامی در نظر و بیان قاطبه نظریه پردازان انقلاب، به پشتوانه سرمایه مکتبی و مردمی خود به آخرین تحول انقلابی قرن بیستم متصف گردیده است که تفسیر و تحلیل آن بر اساس قالب ها و الگوهای تنگِ علمی مُستخرج شده از تجارب وقوع یافته پیشین، در قالب تئوری های مطرح این حوزه ممکن و میسر نبود! رخداد و رویدادی که با بن مایه اصیل معنویت، توامان استبداد و استکبار را در مقابل خود نظاره کرد و فرجام روشن اش، بدون بینش عمیق توحیدی و مانایی توده های مردم در صراط امام ممکن نبود. اما در سایه همین سرمایه مکتبی و مردمی علی رغم همه مرارت ها و دشمنی های خَصم، روز به روز نهال نورسته و نوپای نظام جمهوری اسلامی، قوام و قوت گرفت و این قوام یافتگی، جز به مجاهدت شهدای حریم و حرم و علم و فناوری- که با تبعیت تام و تمام در تقویت پایه های نظام مردمسالار دینی و ایستادگی در مسیر خودباوری و پیشرفت از خود گذشتند- میسر نگردید.

کمیته دانشگاهیان بزرگداشت دهه فجر انقلاب اسلامی در چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با حضور منتخبی از دانشگاهیان اعم از اساتید، دانشجویان و مدیران- به عنوان نمایندگان این نهاد علمی- در مرقد مطهر بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) ضمن تجدید بیعت با آرمان های خمینی کبیر و این فجر شکوهمند، تبعیت و پیروی کامل خود را از نایب بر حق ایشان حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله) اعلام کرده و تاکید می‌دارد:

√ بیانیه گام دوم، که بیشترین خطاب آن به جوانان است، مهمترین سند راهبردی در راستای تحقق اهداف انقلاب اسلامی است و همچون نقشه راه، مورد توجه دانشگاهیان می باشد.

√ جهاد علمی، به عنوان یکی از مهمترین مطالبه های رهبری عالیقدر از جامعه دانشگاهی، در صدر برنامه‌های دانشگاهیان قرار دارد.

√ جهاد تبیین که در فرمایشات مُعظم له در این مقطع مهم، مورد تاکید خاص واقع گردیده است، در راس فعالیتهای فرهنگی جامعه دانشگاهی و مورد توجه اساتید و فعالان فرهنگی دانشگاهها است.

√ تبیین ریشه های اعتقادی و اجتماعی انقلاب اسلامی و پاسخگویی متقن به شبهات در این مسائل، از اهم امور مورد توجه محیط های دانشگاهی است.

√ دوری از سیاسی کاری و جناح بازی و اصرار بر حرکت بر مدار انقلاب اسلامی و اسلام ناب محمدی (ص)، خط اصلی مدیران دانشگاه های کشور است.

√ تلاش در جهت تحقق شعار"ما می‌توانیم" و باور فکری و اجرای عملی این مطالبه راهبردی، در دستور کار نهاد های علمی، اساتید و دانشجویان دلسوز دانشگاه قرار دارد.

√ لازم می دانیم یادآوری شود فشار معیشتی در جامعه- ناشی از تحریم های ظالمانه و انباشت بدکارکردی ها در ادوار گوناگون- زیبنده نظام اسلامی نیست و رسیدگی عاجل به آن مورد انتظار جامعه دانشگاهی از مسولان و کارگزاران است و خود در این مسیر از هر کمکی به متولیان امر، مضایقه نخواهد کرد.

√ رفتار مزورانه و پرتناقض دول غربی و ذی مدخل در مذاکرات پیش رو، نبایست موجب خطای در محاسبه و اعتماد بی جا در مسولان گردد و دانشگاهیان یک صدا از احقاق حقوق ملت ایران دفاع می کنند.

در پایان با گرامیداشت یاد شهدای دانشجو، برای طلوع خورشید ولایت عظمی دعا کرده و به روح مطهر بنیانگذار انقلاب اسلامی درود می‌فرستیم و سلامتی و توفیق روز افزون مقام معظم رهبری را مسألت داریم.