مستند «ذهاب»

🎬در تاریخ ۲۱ آبان انجمن علمی مطالعات فرهنگی دانشگاه علم و فرهنگ مستند «ذهاب» ساخته‌ی محسن مازندرانی را با حضور ایمان واقفی، نوید پورمحمد رضا و لیلا پاپلی پخش کرد.

در این جلسه ابتدا مستند ذهاب پخش گردید و بعد از پخش مستند هر یک از مهمانان در باب مدیریت بحران و مستند ساخته شده صحبت کردند:
-ابتدا محسن مازندرانی کارگردان مستند از چرایی پرداخت به این موضوع سخن گفت و اینکه در این مستند سعی کرده است که به مسئله‌ی مسکن و نحوه‌ی ساخت مسکن و گذران زندگی روزمره پس از زلزله‌ی سر پل ذهاب بپردازد.
-بعد از این بخش لیلا پاپلی در رابطه با مسئله مدیریت بحران و چرخه‌ی زلزله که هرچند ساله در ایران رخ می‌دهد سخن گفت. در واقع لیلا پاپلی از وظایف سازمان مدیریت بحران به‌طور کلی و شکل سازمان مدیریت بحرانی که در ایران وجود دارد صحبت کرد و به نقد سازمان مدیریت بحران و ناکارآمدی این سازمان که معمولا بعد از وقوع حادثه به‌دنبال چاره‌ هستند پرداخت و همچنین شرایطی که به آن فقدان دولت گفته می‌شود را توضیح داد.
-نوید پورمحمدرضا سخنران دوم این برنامه هم در رابطه با محتوای فیلم و هم درباره‌ی مستند ساخته شده بحث کرد: آنچه در محتوا مورد توجه نوید پورمحمدرضا قرار گرفت بحث مربوط به جنبه‌ی اطلاع‌رسانی و آگاهی‌دهنده‌ی فیلم بود و همچنین از بازارهای غیررسمی که حول کانکس و مسئله‌ی مسکن شکل گرفتند و جلوه‌ای از فقدان دولت بود سخن گفت. نوید پورمحمدرضا در بخش دوم صحبت‌هایش از جنبه‌ی فرمی مستند و به‌عنوان منتقد فیلم سخن گفت اینکه چگونه میزانسن های طبیعی می‌توانستند در خدمت فیلم قرار بگیرند و چگونه کارگردان در فیلم از صداها بهره برده است یا می‌توانست بهره ببرد.
-در پایان ایمان واقفی در رابطه با ژانرهای مطالعات شهری و تاریخی که طی شده است سخن گفت و سعی کرد نشان دهد مستند ذهاب در کدام یک از این ژانرها قرار می‌گیرد؛ یکی از ژانرهای مطالعات شهری ژانری است که در مطالعات شهری قرار است در خدمت حاکمان و در راستای رفع مشکلات شهری همچون حاشیه‌نشینی و... باشد و ژانر بعدی در مقابل این ژانر اصلاح‌‌گر بوجود آمد این رویکرد جدید به جای اصلاح به ساختار‌های کلان من‌جمله خود حاکم پرداخت و یک رویکرد انتقادی شکل گرفت. و ژانر دیگری هم به‌عنوان زندگی روزمره شکل گرفت و در مقابل آن رویکردی که قصد داشت ساختارها را مورد بررسی قرار دهد قرار گرفت. و لنز پژوهشی‌اش را در واقع به سمتی که بررسی زندگی روزمره یک منطقه یا یک گروه است هدایت کرد و مدعی هستند هر وضعیتی دارای دینامیک درونی‌ای است و این دینامیک درونی فضا را بررسی می‌کنیم و فیلم ذهاب نیز در ژانر زندگی روزمره قرار می‌گیرد.

درنهایت برنامه با پرسش و پاسخ شرکت‌کننده‌ها پایان یافت.

🗓آبان ۱۳۹۸
@culturalstudiesUSC