اولین همایش ملی زبان تزیین در طراحی مد و لباس برگزار شد

اولین همایش ملی زبان تزیین در طراحی مد و لباس با مشارکت انجمن علمی هنرهای تجسمی کشور و انجمن طراحان و دوزندگان رودوزی ها و آرایه های تزیینی مد و لباس کشور و همچنین همکاری دانشگاه علم و فرهنگ و سایرمراکز علمی و هنری، ۱۴ دیماه ۱۴۰۱ در بنیاد ایران شناسی ایران برگزار گردید.

طراحی مد و لباس- با دربرداشتن مفهومی جامعه شناختی- محصول دوران انقلاب صنعتی است که با چرخ-های خیاطی و ماشین های دوزندگی مدرن ظهور یافت و سریعاً در فرهنگ جوامع بسط پیدا نمود. چنانکه در بازه زمانی کوتاهی به نیازی نه تنها فرهنگی بلکه اجتماعی بدل شد و به هویت فردی بسنده نگردید، بلکه به صورت چالشی اجتماعی طرح یافت.
در ایران معاصر نیز پس از انقلاب 1357 و بنیان نهاده شدن نظام جمهوری اسلامی، مسئله مد به ویژه در حوزه پوشش اجتماعی زنان که همراه با پیچیدگی های خاص است، در مرکز گفتمان فرهنگی قرار گرفت.
لیکن آنچه تا به امروز، همانند خلأیی عظیم میان دانشگاه های دربردارنده رشته طراحی پارچه و لباس، کارگروه مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و تمامی نهادهای نظارتی و وزارتی مرتبط احساس گردید؛ عدم توجه به مسئله تزیینات و فعالان و شاغلان وابسته بدانها در این عرصه است. چندانکه تمرکز بر نقش و رسالت پربار نمودن آنها به عنوان بستری برای جهت دهی به هویت ایرانی- اسلامی در پوشش و مدیریت فرآیند مد و لباس در سطح ملی می تواند بسیار حائز اهمیت باشد. زیرا هرگونه واکاوی از وجوه متعدد در میزان اثربخشی فعالیت های چنین حوزه ای به ویژه بر محوریت عفاف و حجاب و ارائه راهکارها و سیاست های خاص جهت ارتقاء و پیشبرد آنها نمی تواند در خلأ و بدون اهتمام به مطالعه نظام مند صورت گیرد.
بنابراین 'اولین همایش زبان تزیین در طراحی مد و لباس' شکل گرفت تا بر مدون سازی آموزش های سنتی، غنی سازی منابع مکتوب و نیز پربار نمودن فعالیت های بینارشته ای در باب فرهنگ زینتی مد و لباس به ویژه در راستای پوشش ایرانیان مددرسان باشد. عرصه ای که علیرغم تکاپو در بازار اقتصاد هنر، امید می رود تا مسئولان ذیربط بیش از پیش توجه بدان نشان داده و از دید پژوهشگران و علاقمندان به مواریث هنری کشورمان هم مورد خوانش های جذاب قرار گیرند.

در این راستا؛ اولین همایش ملی زبان تزیین در طراحی مد و لباس با مشارکت انجمن علمی هنرهای تجسمی کشور و انجمن طراحان و دوزندگان رودوزی ها و آرایه های تزیینی مد و لباس کشور و همچنین همکاری معاونت دانشجویی فرهنگی دانشگاه علم و فرهنگ و سایرمراکز علمی و هنری، در روز ۱۴دیماه ۱۴۰۱از ساعت ۹الی۱۷در بنیاد ایران شناسی ایران برگزار گردید.
در این همایش که با حضور افزون بر 150 نفر از استادان، هنرمندان، کارشناسان و مروجان، علاقمندان و دانشجویان این رشته و دیگر رشته های مربوطه که از سراسر ایران از جمله شهرستان های کاشان، اراک، بابل و دیگر نقاط کشور حضور پیدا کرده بودند، راس ساعت ۹، با قرائت کلام الله مجید و سرود ملی آغاز شد.
ابتدا دبیر علمی همایش خانم دکتر فهیمه زارع زاده از اعضای هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس و دبیر اجرایی خانم دکتر هدا زابلی نژاد از اعضای هیئت علمی دانشگاه الزهرا و عضو هیئت مدیره انجمن علمی هنرهای تجسمی ایران، ایراد سخنرانی کردند و پس از افتتاح همایش؛ نشست تخصصی با حضور اساتید برجسته در زمینه سوزن دوزی و‌تزیینات لباسهای بومی با مدیریت دکتر الهام عصار کاشانی و باحضور دکتر شهین ابراهیم زاده پزشکی، دکتر شهره شهودی، سکینه براتی و نرجس خاتون فیروزی، در سالن همایش بنیاد ایران شناسی ایران تشکیل شد.

در راستای اهداف علمی و عملی همایش ملی زبان تزیین در طراحی مد و لباس نیز، کارگاههای آموزشی در دوبخش صبح و بعد از ظهر در محل برگزاری همایش، توسط اساتید برجسته و مجرب کشور در این زمینه برگزار گردید که عبارت بودند از:
اوریگامی در لباس: الهام دادگر ، زیور آلات سفالین: سعید سالکی، زیورآلات بلوچ: مریم کشاورزی، توربافی بر روی بالشتک: زینب مومن و سیاه قلم روی فلز : سحر ذکاوت که بالغ بر 110 نفر از این کارگاهها بهره جستند.

پس از پذیرایی ناهار، همایش با ارائه نویسندگان 6 مقاله برتر تا ۵ بعداز ظهر ادامه داشت که عبارت بودند از: دکتر ساغر کریمی با مقاله: جنبش دای کرافت و هنرهای تزیینی با تاکید برتزیینات لباس، دکتر مصطفی رستمی با مقاله: نقش زن و مضامین آن در پارچه نگاره های صفوی ، دکتر زهراحسین نژاد با مقاله: زیبایی شناسی نقوش پوشاک زن در نگارگری مکتب هرات دوره تیموری با رویکردی به هفت پیکر نظامی، الهام اعصار کاشانی با مقاله: بازنمود آرایه های تزیینی پوشاک زنان قاجاردردیوارنگاره های قجری از ابتدای دوره قاجاریه تا آخر حکومت ناصرالدین شاه، الهه علوی دهکردی با مقاله: دوخت های به کار رفته در پولک دوزی پارچه های تاریخی، نفیسه شاهرخی بامقاله: بررسی تزیینات در نگاره های کمال الدین بهزاد وبه کارگیری آن درطراحی لباس، مورد مطالعه نگاره ی گریز حضرت یوسف از زلیخاوسالی بر در مسجد.

در پایان پس از سخنرانی دکتر بی تا بهرامی قصر، از حامیان همایش از جمله وزارت علوم تحقیقات و فناوری، بنیاد ایرانشناسی، فرهنگستان هنر، معاونت دانشجویی فرهنگی دانشگاه علم و فرهنگ، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، دانشگاه هنر، شورای فرهنگ عمومی کارگروه ساماندهی مد و لباس ،انجمن علمی و دانشجویی طراحی پارچه و لباس، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، بسیج اساتید دانشگاه الزهرا، سیویلیکا، با همایش، سازمان مهد کارآفرینان پگاه پایا، ایران مد تی وی، ایران جک، شبکه تعاون و تجارت ایران، دانشگاه شهید چمران اهواز، سپهرزیسته هنرمند و همچنین نویسندگان برتر و مشارکت کنندگان در این رویداد علمی- هنری تقدیر و تشکر به عمل آمد.

اهدای تندیس همایش و لوح تقدیر توسط خانم دکتر بیتا بهرامی قصر؛ ریاست همایش،خانم دکتر فهیمه زارع زاده؛ دبیر علمی، خانم دکتر هدا زابلی نژاد؛ دبیراجرایی همایش و خانم دکتر زهرا حسین نژاد رییس انجمن علمی هنرهای تجسمی ایران انجام شد.