اکران و نقد فیلم روانی

اکران و نقد فیلم روانی (Psycho) فیلمی در ژانر جنایی در روز پنج‌شنبه 5 دی توسط کانون فرهنگی هنری فیلم دانشگاه علم و فرهنگ در سالن کاظمی آشتیانی برگزار شد.

فیلم روانی (Psycho) یکی از مشهورترین فیلم‌های تاریخ سینما به کارگردانی آلفرد هیچکاک محسوب می‌شود. این فیلم ترسناک اقتباسی از رمان "روانی" نوشته "رابرت بلاک" است. فیلمنامه این رمان توسط "جوزف استفانو" ساخته شد. فیلم روانی در حالی که همواره به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های ترسناک تاریخ سینما مطرح بوده، اما سطح تازه‌ای از خشونت و خون‌ریزی، انحرافات رفتاری و... را نیز وارد فیلم‌های آمریکایی و متعاقبا سینمای بین‌المللی کرده است. این فیلم را اولین نمونه از زیر ژانر ترسناک فیلم "اسلشر سلاخی" نیز به حساب می‌آورند.

به طور خلاصه می‌توان گفت: روانی فیلمی با درون‌مایه جنایی و رازآلود محصول سال ۱۹۶۰ و به کارگردانی آلفرد هیچکاک از بزرگان تاریخ سینما است. از بازیگران این فیلم می‌توان به آنتونی پرکینز، جنت لی و ورا مایلز اشاره کرد.
فیلم روانی یکی از شاهکار های تاریخ سینما بوده که همیشه مورد توجه منتقدان و روانکاوان و تئوریسین‌های متعددی واقع شده و جوایز متعددی از جمله جایزه اسکار و گلدن گلوبِ بهترین بازیگر نقش مکمل زن و اسکار بهترین کارگردانی را از آن خود کرده است.